2017. sze 19.

20. LemEZ kritika - Useme

írta: Versember
20. LemEZ kritika - Useme

Szélesvásznú ég

useme_cd2_2.jpgTöbb, mint egy éve vettem a kezembe és vettem meg a Useme (2016) első lemezét a Világvevőt. Már akkor, olyan ütembe készültek a dalok, hogy biztosak lehettünk benne, legalább egy album még biztos, hogy lesz. Elég hamar lett is, mind az ábra azt mutatja. Kicsit hasonló lesz a kritikám, mint akkor, de azért igyekszem ezt úgy csinálni, mintha valami egészen újat és egyedit készített volna a zenekar. Hoppá...spoiler veszély!

lebaszod a régi út porát

Amikor meghallgattam az új albumot, olyan érzésem volt, mintha már mindet hallottam volna. Aztán rájöttem, hogy semmiféle véletlen nem tette látogatását, csak a Useme annyira termékeny volt, hogy a kiadás előtt, már 4 dalt is megmutatott. Pl. az Ez a mi portrénkra simán rávágtam volna, hogy a Világvevőre lett írva, mert már olyan régóta hallgatom. Abszolút kedvenc és szerintem már többször megjegyeztem, de kiváló videója is van. Ráadásul a szöveget tökéletesen félre lehet hallani, ami még vicces is. Tessék meghallgatni, NOW!

Az említett félreértés... 1:10

Csongor Szövegcentrikus Bálint hozta a formáját, tényleg imádom az embert a Subi óta. Most sem hagy minket csak úgy motyogni, dünnyögni, énekelhető, értelmes szövegekkel ajándékozta meg a rajongókat, amiket ordítva lehet a koncerteken kiabálni:

“A jövőt bízták ránk
De zöld szívét kivágtuk
Megláttuk, hogy mennyit ér az ember”

Lehet szájba rágós, de a Túl kevés a szándék eléggé oda lett pakolva és minden zöldpárti szeretni fogja. Nem kell ökölbe szorított Rodin szoborként morfondíroznunk, miközben próbáljuk a szöveget értelmezni, mert egyértelmű az üzenet. A dal egy kicsit kilóg a lemezről, mert ez lett a legérdekesebb és legkomolyabb is!

De a Test az áruló című dalnak, amit az a Siklósi Örs írta, akiről az AWS-ben már egyszer áradoztam, sem kell elbújnia. Van érzéke Örsnek és kifejezetten jó is, hogy a zenekarok között van átjárás és egymás erősítik. Meghallgatnék lassan egy újabb magyar supergroupot!

Mennyire jó a kis ember a nagy távcsővel!!!

A Rajtad áll fogta meg még a szívem, ha lehetek ennyire nyálas. Miért ne lehetnék. Mint, ahogyan a legtöbb téma a szerelemről és szakításról szól, úgy itt is a szerelemittas rockosabb tinédzser lányokat próbálták megszólítani. Mondjuk engem is sikerült a következő sorokkal, pedig nem vagyok tinédzser rocker lány:

“Az idő rajtad áll
Ha csak egy nap lenne a részed az életből
A tiéd
Rohannál-e így? Rohannál-e így?
Vagy csupán egy óra a végtelen életből
A miénk
Rohannánk-e így? Rohannánk-e így?"

Lehet így kiragadva a szövegkörnyezetből nem jött át az üzenet, de higgyétek el sokkal több, mint azt a rövid, esetlen fogalmazásomban próbáltam érzékeltetni.

Mintha évek óta hallgatnám!

Az albumon lévő dalokról rosszat nem tudok elmondani. De érzésem szerint semmivel sem jobb, mint az előző és pont ugyanilyen lesz a következő is. Nincs új a nap alatt! El is mondom miért. (Gondolatmenet.) A Useme nagyon jó zenészekből áll, ami nem csak azt jelenti, hogy mint zenészek igen tehetségesek, hanem azt is tudják, hogyan lehet jó (fülbe mászó) dalokat írni. Értem ez alatt, hogy tudják hogyan kell felépíteni egy dalt a nyugodt bevezetéstől, a refrén kicsúcsosodásáig! Annyira, hogy lassan én is azt érzem, tudok Useme dalt írni. Nagyon hasonló a felépítése az összesnek. Bálintnak van egy elég erős, karakteres, magas hangja, amit rendszeresen ki is használ amikor a refrénhez ér, de ekkor már előre tudom, hogy most kell torokszakadásig üvölteni és a drámát a tetőfokára tolni. Emiatt (is) úgy érzem, a kreativitást kicsit kiölték a dalokból és jó dallamokkal próbálták elintézni az egészet. Ez olyan sírva vigad a magyar effektus, mert nagyon jók a dalok, de szerintem ebből sokkal többet is ki lehetne hozni.

useme_1.jpg

Viszont újfent a boldogság csordultig töltött el, hogy ezzel az új lemezzel az aláírt magyar korongjaim száma mára már hatra duzzadt, amire kifejezetten büszke vagyok! Mini gyűjteményem kincsei: Kaukázus, Blind Myself, AWS, Angertea, Useme x2!

Lehet hülyének tartotok, de ami az egész új Useme-ben leginkább megfogott, az a világ, amit az egész köré készítettek. Vagy Barna Joci, álmodott ha jól sejtem olvastam az album borító végén. A borító és a Youtube lyrics videó is, annyira tetszik, hogy az sem zavarna ha nem írnának több dalt, de Barna Joci tervezzen nekik még sok-sok világot. Amíg az első album nem győzött meg, addig ez most a lelkivilágomat befonta és teljesen átölelt.

Lemez: 10/8
Borító: 10/9

 

Szólj hozzá

blog lemezkritika kritika magyar rock album koncertez useme szélesvásznú ég