2017. máj 01.

1. FedEZd fel! - Mörpava

írta: Versember
1. FedEZd fel! - Mörpava

Avagy szeresd az asszimetrikus jazzt!

A FedEZd fel! ugyanazzal a céllal indul útnak, mint amit a régi blogom is szolgált - megjelenési felületet adni olyan zenekaroknak, akik megérdemelnék a szélesebb figyelmet. Sose lehet tudni éppen kihez jut így a zenekara hírneve! Saját bőrömön tapasztaltam mennyire nehéz egy zenekart megismertetni az emberekkel. Hiába élünk az internet korában, önmagában az nagyon kevés. Én magam is lelkes felhasználója vagyok és keresem az elbújó vagy nem látszó zenakarokat, de ritkán találok jó újdonságot. Az Angertea jó példa arra, hogy mennyire láthatatlanok néha együttesek. Szerintem az egyik legjobb progresszív zenekar Magyarországon, mégsem ismertem őket sokáig és attól még, hogy kivételesen jó zenekar, gondolom a most olvasók közül sem sokan néztek fel a polcukra, ahol az Angertea lemezük pihen!

morpava.jpgÍgy tehát a szent küldetést kitűzve újra megpróbálok a magam módján segíteni azzal, amivel tudok: felületet biztosítani magyar feltörekvő zenekaroknak. Első zenekarom rögtön egy elég kemény stílust lépvisel, amit bizony vagy nagyon szeretnek az emberek vagy nagyon nem. Persze sokszor csak egyszerűen nem értik. A jazz egyik egyedi “fajtáját” művelő banda Pilisborosjenőről. Nos akkor, fedezzük fel együtt a Mörpava zenekart!

Nagyon megörültem, amikor egy FB csoportba írva többen is jelentkeztek, hogy vállalják a szereplést a KoncertEZ!-en. Csongár Gergely a zenekarvezető volt a kapcsolat, aki jelzett nekem és bár hülye kérdést tettem fel, érdekes választ kapam. A kérdésem az volt, hogy mégis mit jelent az, hogy Mörpava? (A google keresővel odáig jutottam, hogy izlandi nyelven a mör pava, zsír pávát jelent. Na megsúgom, semmi köze a valósághoz!)

CSG:“A Mörpava név storyja a következő: az éppen írni tanuló ötéves fiam, Kende egyik rajzán találtam az ismeretlen szót (Mörpáva alakban); a képen a csellista sógornőm Dorka, és a zenekarom basszusgitárosa, Marci (Dorka férje) voltak ábrázolva. Fölöttük pedig a felirat…)”

Ezer hangot, dallamot hallani, ezt hívják rendezett káosznak!

Gergely dobott nekem át linkeket, ahol belehallgattam és belenéztem a videókba és rögtön előtört belőlem a műértő közönség, nyúltam a bakelitek közé, hogy most azonnal feldobok egy lemezt, pattintok egy üveg vörösbort és leülök az élet értelmén filozofálni, miközben a pipám tömködöm. (Egyébként a Grencsó kollektívás este a győri Dongóban felsejlett, télen, a ropogó tűz mellett barátokkal, amiből még vers is született.) Amellett, hogy képzett zenészekről van szó, Gergely elmondta abban nem merül ki a zenekar élete, hogy játszanak csupán a zenélés öröme miatt. Ha valaki nem azért játszik az eleve nem jó... Terveik vannak és egyfelé húznak, egyet akarnak! Játszottam olyan együttesben, ahol mindenkinek kicsit más volt a terve és nem is jutottunk előre. De a 2013-ban alakult, asszimetrikus jazzt játszó Mörpava nem ilyen.

CSG:“... Május végén stúdiózunk, aztán a keverés és kapcsolódó munkarészek következnek. Szerintem a klubszezon elejére fogjuk időzíteni a megjelenést; jó lenne minél több helyen bemutatni az anyagot. “

Ez egy elég táncikálós dal lett!

A Mörpava az Apnoé és az Angertea zenekarhoz hasonlóan, nem azt játsszák, amit mindenki hallani akar, hanem azt, amit ők nagyon jól tudnak és amire figyelni kell. Ezeket a zenéket nem teszed be háttérzajnak. Nem arra születtek! Ehhez le kell ülni és ott kell lenni végig, hogy érezd őket. Gergely azt mondta, hogy élőben mennyivel jobbak, mint így gépről hallgatva. Igaza volt. Nekem a Soundcloud-on tárolt dalokból a fuvola szinte visít, pedig szeretem a fuvola hangját, volt szerencsém évekig zenélni is fuvolistákkal. Szóval tényleg az élő zene legyen mindig az cél kedves közönség! A lényeg azonban így is tisztán hallható, hogy rájuk időt kell áldozni. A Soundloud-on hangzott dalok közül engem a Város c. számmal győztek meg. A Pilinszkytől lopott plakátmagány dalszöveg részlet pedig csak tovább erősíti bennem a tudatos, értelmes dalszeretetet. A Veszprémi utcazenén el is képzeltem őket, ahogy az egyik utcából kihallatszik a muzsikájuk. De bármelyik laza estét, borozgatva közben magam elé tudom képzelni, ha meghallom őket. Egyszóval akármennyire is azt szeretném, hogy lépjenek fel egy nagy fesztiválon, inkább azt kívánom nekik lépjenek fel sok olyan helyen, ahol tiszteli maga a hely is őket és a zenéjüket. Nem kell érteni jazzt, csak leülni és meghallgatni.

Gergely záró sorai nagyon fontosak.

CSG: “...megtaláltuk magunkat, illetve mit és hogyan akarunk mondani a közönségnek. Ez nem egy projekt, ez egy zenekar, egy olyan szellemi műhely, ahol a tagok szabadon megnyilvánulhatnak ötleteikkel vagy egyéb dolgaikkal. Mint zenekarvezető az a célom, hogy olyan alkotói közeget és légkört tudjak teremteni, ahol mindenki szívesen és mindenféle gátlás nélkül oszthatja meg invencióit.” - Biztos vagyok benne, hogy ennél nem kell több.

Amint tehetem meghallgatom őket élőben (is) és meg fogom osztani a koncertjeiket is a FB oldalon, valamint az elkészült lemezt is górcső alá fogom venni, szóval biztosan hallotok még róluk itt! Következő, legközelebbi fix koncertjeik: 

Május 6. Zöld Macska
Május 12. Pilisborosjenő
Szeptember 8. Pilisborosjenő

Mörpava csatornák:
Facebook oldal

Youtube csatorna

Soundcloud link

 

Szólj hozzá

zene jazz magyar zenekar asszimetrikus fedezdfel mörpava